Przynależność naszego kraju do wielkiej „Europy Ojczyzn” wymaga ukształtowania w nowym społeczeństwie nowych postaw wobec tych, którzy zamieszkują kraje wspólnoty. Obywatel Europy powinien nie tylko znać dobrze swoją ojczyznę, ale być obywatelem bez uprzedzeń.
„PRAWDZIWYM EUROPEJCZYKIEM JEST TEN, KTO SIĘ NIGDY NIE ZNIECHĘCA”
P.H. Spaak Ce
Działalność Szkolnego Klubu Europejskiego w naszej szkole stanowi formę współpracy pomiędzy nauczycielami a uczniami. Klub funkcjonuje na zasadach podobnych do innych kół zainteresowań, a zdobyta w nim wiedza i doświadczenie mogą być przydatne w dalszej edukacji na kolejnych etapach szkolnych.
Szkolny Klub Europejski stawia sobie za cel kształtowanie aktywności, tolerancji, szacunku dla różnorodności kulturowej oraz umiejętności współpracy w środowisku międzynarodowym. Działalność Klubu koncentruje się na popularyzowaniu wiedzy o Europie, jej krajach, historii, geografii, sztuce, nauce, wybitnych postaciach, instytucjach i organizacjach. Ważnym aspektem jest również szerzenie świadomości na temat integracji europejskiej wśród członków Klubu, uczniów szkoły oraz społeczności lokalnej.
PODSTAWOWE CELE KLUBU:
-zdobywanie wiedzy o krajach Europy w aspektach: geografii, historii, gospodarki, kultury i tradycji,
-szerzenie wiedzy na temat powiązań Polski z państwami europejskimi,
-ukazanie roli jaką nasz kraj odegrał i odgrywa w procesach zachodzących na kontynencie,
-propagowanie postaw proeuropejskich w oparciu o własną kulturę i tradycję,
-rozwijanie rozumienia pojęć: tożsamość europejska, tolerancja, prawa człowieka,
-budowanie wśród uczniów poczucia własnej godności, patriotyzmu i dumy z osiągnięć regionu, ojczyzny, Europy,
-pobudzanie kreatywności, twórczego rozwiązywania problemów, własnej inicjatywy,
-zintegrowanie uczniów zainteresowanych problematyką europejską,
-rozwijanie w uczniach tolerancji i szacunku dla kultur i odrębności innych narodów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- propagowanie kampanii informacyjnej (plakaty, spotkania, wystawy na tablicy o Unii Europejskiej),
- zbieranie informacji o instytucjach UE,
- korzystanie z Internetu,
- organizacja Dnia Europejskiego,
- gromadzenie aktualnych informacji o regionie, Polsce i Europie,
- rozwijanie zainteresowań uczniów i wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiadomości,
- rozwijanie samodzielnego myślenia uczniów,
- zdobywanie umiejętności potrzebnych w życiu codziennym, np.: korzystanie z multimedialnych źródeł informacji,
- nabywanie nawyku porządnej i starannej pracy,
- nabywanie szacunku dla ludzkich osiągnięć naukowych.
Opiekunowie: Agata Dobkowska, Marta Drobnikowska, Magdalena Dymerska
O projekcie EPAS
Program Parlamentu Europejskiego „Szkoła-Ambasador” (EPAS) ma popularyzować wśród uczniów wiedzę na temat europejskiej demokracji parlamentarnej, roli Parlamentu Europejskiego i europejskich wartości. Zachęca ich również do czynnego udziału w procesach demokratycznych UE. Jest on skierowany do uczniów o różnym profilu edukacyjnym, społecznym i geograficznym.
Działania
Szkoły wybrane do udziału w programie mianują starszymi i młodszymi ambasadorami nauczycieli i uczniów, którzy przejmują odpowiedzialność za realizację programu. Nauczyciele odpowiadają za aspekt dydaktyczny, głównie przygotowując lekcje na temat europejskiej demokracji parlamentarnej. Pedagodzy mogą korzystać z interaktywnych materiałów dydaktycznych Parlamentu Europejskiego, które obejmują ogólne informacje i fakty dotyczące UE, ćwiczenia z zakresu umiejętności demokratycznych i udziału w życiu demokratycznym, klasowe gry fabularne i quizy. Nauczyciele i uczniowie mają np. otworzyć punkt informacyjny UE, zorganizować obchody Dnia Europy albo przygotować treści w mediach społecznościowych. Kontaktują się z posłami do Parlamentu Europejskiego, innymi ambasadorami i partnerami programu oraz współpracują ze społecznościami lokalnymi.
Akredytacje i nagrody
Na koniec każdego roku szkolnego ocenia się zajęcia prowadzone w szkołach. Szkoły, które pomyślnie zrealizowały program, otrzymują certyfikat szkoły-ambasadora, a starsi i młodsi ambasadorowie – dyplomy podczas uroczystości organizowanych przez miejscowe biura kontaktowe Parlamentu Europejskiego. Bardzo często uczestniczą w nich posłowie do Parlamentu Europejskiego, krajowe i lokalne władze oraz partnerzy programu. Nauczyciele i uczniowie mogą też dostać zaproszenie do udziału w sesjach programu Euroscola w Strasburgu lub w innych wydarzeniach organizowanych przez Parlament Europejski w państwach członkowskich i w Brukseli lub Strasburgu.
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
no images were found
Aktualności
- XXIV Zjazd Szkolnych Klubów Aktywnego Europejczyka 14 listopada, 2024
- DEBATA OKSFORDZKA – „SZTUCZNA INTELIGENCJA” 24 września, 2024
- OGÓLNOPOLSKI KONKURS MULTIMEDIALNY „MOJA EUROPA” 24 września, 2024
- Dzień Mobilności w Zespole Szkół Zawodowych Nr 3 w Ostrołęce 23 września, 2024
- Zwycięzcy Debaty Oksfordzkiej – 4TP 12 kwietnia, 2024