Praktyka zawodowa we Włoszech

wpis w: Aktualności, Erasmus+ | 0

Praktyka zawodowa we Włoszech uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Ostrołęce

Realizacja projektu międzynarodowej mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+

(nr projektu 2024-1-PL01-KA121-VET-000214549) przez Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Ostrołęce w ramach akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-VET-000095546 dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, skierowany do uczniów klas 3-5 technikum w zawodach kształcących w szkole.

Od 30 marca do 11 kwietnia 2025 roku w Palermo na Sycylii (Włochy) uczniowie ostrołęckiej TRÓJKI realizowali zagraniczny projekt mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor: Kształcenie i szkolenia dla uczniów i kadry, dofinansowany przez Unię Europejską. Projekt został zorganizowany przez Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Ostrołęce. Instytucja przyjmująca: Promimpresa srl, Via Trieste 90, 93017 San Cataldo, Włochy.

Celem mobilności było pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych, rozwijanie kompetencji językowych oraz poznanie międzynarodowego środowiska pracy.

W mobilności udział wzięło 16 uczniów z klas o różnych specjalnościach: technik architektury krajobrazu – 1 uczeń, technik fotografii i multimediów – 1 uczeń, technik informatyk – 3 uczniów, technik programista – 11 uczniów oraz 2 opiekunki – Pani Anna Korzeniecka i Pani Ewa Martynowicz.

Przed wyjazdem uczniowie oraz opiekunowie otrzymali wsparcie logistyczne i merytoryczne, w tym szkolenia językowe i kulturowe, a także wsparcie psychologa i pedagoga szkolnego. Podczas pobytu uczestnicy realizowali program zajęć dotyczący ich kierunków kształcenia, a w weekendy i w czasie wolnym uczestniczyli w zajęciach edukacyjno-kulturowych, mających na celu integrację i poznanie kultury Włoch, które obejmowały między innymi:

  1. Zwiedzanie zakątków Palermo: pałac Palazzo dei Normanni, park Villa Bonano, katedra pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej, malowniczy ogród otaczający Villa Malfitano-Whitaker, Katakumby Kapucynów – jedno z najbardziej fascynujących miejsc w Palermo, XVII-wieczny Pałac Chiński położony pośród pięknej zieleni z trzema fontannami: z żółwiami, z rybami i z jaszczurkami, piękna plaża Mondello, Ogród Botaniczny w Palermo, papugarnia, Katedra w Monreale – wpisana na listę UNESCO – piękne mozaiki, marmurowe posadzki i niezwykła atmosfera średniowiecznej katedry robią ogromne wrażenie.

  2. Wycieczka do wulkanu Etna – surowy, księżycowy krajobraz, zastygła lawa i opowieści przewodnika o erupcjach zrobiły na uczniach i opiekunach ogromne wrażenie. Spacer po zboczach aktywnego wulkanu to coś, czego długo nie zapomną!

  3. Zwiedzanie magicznej Taorminy – pełnej uroku miejscowości z wąskimi uliczkami, pięknymi widokami i wyjątkowym klimatem. Aparaty pracowały bez przerwy, by uchwycić zachwycającą architekturę, widoki na morze i majestatyczną Etnę w tle.

  4. Cefalù – piękne, włoskie miasteczko, które wygląda jak z baśni. Spacer po wąskich uliczkach, podziwianie krajobrazów i chłonięcie cudownej atmosfery miejsca, jakby czas się zatrzymał.

  5. Castelbuono – mała miejscowość, w której czas płynie trochę wolniej. Podczas zwiedzania tamtejszego zamku uczestnicy poczuli się jak odkrywcy, czuć było klimat średniowiecza, jakby za każdym rogiem czaił się jakiś rycerz.

  6. Degustacja unikalnych smaków Sycylii: makaron na wiele sposobów, lody, Brioche con Gelato (lody w bułce), lokalne potrawy.

  7. Przemieszczanie się komunikacją miejską – dostarczyło niezliczonych wrażeń – od podziwiania sycylijskiego podejścia do rozkładów jazdy po integrację z lokalną społecznością w zatłoczonym autobusie.

Zajęcia praktyczne odbywały się od poniedziałku do piątku. Podczas praktyk uczniowie mieli okazję rozwijać kompetencje w swoich zawodach.

Technicy programiści pracowali zespołowo nad projektem, ćwiczyli nowe umiejętności, mieli też okazję zobaczyć nowoczesne drukarki 3D i ich działanie w praktyce.

Technicy informatycy z ogromnym zapałem pracowali nad komputerami firmy goszczącej, doskonaląc swoje umiejętności w międzynarodowym środowisku. Projektowali bazę danych do wykrywania wejść w kod QR oraz zbierania danych o tym, skąd zeskanowano te kody QR.

Uczennica technikum architektury krajobrazu z wielkim entuzjazmem zajęła się pracą w ogrodzie w samym sercu Palermo. Jej kreatywność i dbałość o detale sprawiły, że przestrzeń ta nabrała zupełnie nowego, magicznego charakteru. Każda roślina, każdy element został przemyślany tak, by tworzyć harmonijną całość i zachwycać przechodniów.

Technik fotografii przemierzał Palermo w poszukiwaniu obiektów i krajobrazów. Jego artystyczne oko wychwyciło niepowtarzalne ujęcia, które oddają wyjątkowy klimat Palermo.

Dzięki odbytym praktykom zawodowym uczestnicy mobilności rozwinęli kompetencje zawodowe oraz językowe, co daje lepsze przygotowanie do pracy w międzynarodowym środowisku. Uczniowie doskonalili praktyczne umiejętności zawodowe oraz umiejętność pracy w międzynarodowym zespole.

Realizacja mobilności spełniła zakładane cele edukacyjne i kulturowe. Uczniowie i opiekunowie zdobyli cenne doświadczenia, które zaprocentują w ich dalszym rozwoju zawodowym i osobistym. Projekt przyczynił się także do wzrostu kompetencji językowych i kulturowych uczestników. To był wyjazd pełen niezapomnianych wrażeń, pięknych obrazów i integracji z całym zespołem.