Praktyka zawodowa we Włoszech uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Ostrołęce
Realizacja projektu międzynarodowej mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+
(nr projektu 2024-1-PL01-KA121-VET-000214549) przez Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Ostrołęce w ramach akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-VET-000095546 dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, skierowany do uczniów klas 3-5 technikum w zawodach kształcących w szkole.
Od 30 marca do 11 kwietnia 2025 roku w Palermo na Sycylii (Włochy) uczniowie ostrołęckiej TRÓJKI realizowali zagraniczny projekt mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+ Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, sektor: Kształcenie i szkolenia dla uczniów i kadry, dofinansowany przez Unię Europejską. Projekt został zorganizowany przez Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Ostrołęce. Instytucja przyjmująca: Promimpresa srl, Via Trieste 90, 93017 San Cataldo, Włochy.
Celem mobilności było pogłębienie wiedzy i umiejętności zawodowych, rozwijanie kompetencji językowych oraz poznanie międzynarodowego środowiska pracy.
W mobilności udział wzięło 16 uczniów z klas o różnych specjalnościach: technik architektury krajobrazu – 1 uczeń, technik fotografii i multimediów – 1 uczeń, technik informatyk – 3 uczniów, technik programista – 11 uczniów oraz 2 opiekunki – Pani Anna Korzeniecka i Pani Ewa Martynowicz.
Przed wyjazdem uczniowie oraz opiekunowie otrzymali wsparcie logistyczne i merytoryczne, w tym szkolenia językowe i kulturowe, a także wsparcie psychologa i pedagoga szkolnego. Podczas pobytu uczestnicy realizowali program zajęć dotyczący ich kierunków kształcenia, a w weekendy i w czasie wolnym uczestniczyli w zajęciach edukacyjno-kulturowych, mających na celu integrację i poznanie kultury Włoch, które obejmowały między innymi:
-
Zwiedzanie zakątków Palermo: pałac Palazzo dei Normanni, park Villa Bonano, katedra pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Wniebowziętej, malowniczy ogród otaczający Villa Malfitano-Whitaker, Katakumby Kapucynów – jedno z najbardziej fascynujących miejsc w Palermo, XVII-wieczny Pałac Chiński położony pośród pięknej zieleni z trzema fontannami: z żółwiami, z rybami i z jaszczurkami, piękna plaża Mondello, Ogród Botaniczny w Palermo, papugarnia, Katedra w Monreale – wpisana na listę UNESCO – piękne mozaiki, marmurowe posadzki i niezwykła atmosfera średniowiecznej katedry robią ogromne wrażenie.
-
Wycieczka do wulkanu Etna – surowy, księżycowy krajobraz, zastygła lawa i opowieści przewodnika o erupcjach zrobiły na uczniach i opiekunach ogromne wrażenie. Spacer po zboczach aktywnego wulkanu to coś, czego długo nie zapomną!
-
Zwiedzanie magicznej Taorminy – pełnej uroku miejscowości z wąskimi uliczkami, pięknymi widokami i wyjątkowym klimatem. Aparaty pracowały bez przerwy, by uchwycić zachwycającą architekturę, widoki na morze i majestatyczną Etnę w tle.
-
Cefalù – piękne, włoskie miasteczko, które wygląda jak z baśni. Spacer po wąskich uliczkach, podziwianie krajobrazów i chłonięcie cudownej atmosfery miejsca, jakby czas się zatrzymał.
-
Castelbuono – mała miejscowość, w której czas płynie trochę wolniej. Podczas zwiedzania tamtejszego zamku uczestnicy poczuli się jak odkrywcy, czuć było klimat średniowiecza, jakby za każdym rogiem czaił się jakiś rycerz.
-
Degustacja unikalnych smaków Sycylii: makaron na wiele sposobów, lody, Brioche con Gelato (lody w bułce), lokalne potrawy.
-
Przemieszczanie się komunikacją miejską – dostarczyło niezliczonych wrażeń – od podziwiania sycylijskiego podejścia do rozkładów jazdy po integrację z lokalną społecznością w zatłoczonym autobusie.
Zajęcia praktyczne odbywały się od poniedziałku do piątku. Podczas praktyk uczniowie mieli okazję rozwijać kompetencje w swoich zawodach.
Technicy programiści pracowali zespołowo nad projektem, ćwiczyli nowe umiejętności, mieli też okazję zobaczyć nowoczesne drukarki 3D i ich działanie w praktyce.
Technicy informatycy z ogromnym zapałem pracowali nad komputerami firmy goszczącej, doskonaląc swoje umiejętności w międzynarodowym środowisku. Projektowali bazę danych do wykrywania wejść w kod QR oraz zbierania danych o tym, skąd zeskanowano te kody QR.
Uczennica technikum architektury krajobrazu z wielkim entuzjazmem zajęła się pracą w ogrodzie w samym sercu Palermo. Jej kreatywność i dbałość o detale sprawiły, że przestrzeń ta nabrała zupełnie nowego, magicznego charakteru. Każda roślina, każdy element został przemyślany tak, by tworzyć harmonijną całość i zachwycać przechodniów.
Technik fotografii przemierzał Palermo w poszukiwaniu obiektów i krajobrazów. Jego artystyczne oko wychwyciło niepowtarzalne ujęcia, które oddają wyjątkowy klimat Palermo.
Dzięki odbytym praktykom zawodowym uczestnicy mobilności rozwinęli kompetencje zawodowe oraz językowe, co daje lepsze przygotowanie do pracy w międzynarodowym środowisku. Uczniowie doskonalili praktyczne umiejętności zawodowe oraz umiejętność pracy w międzynarodowym zespole.
Realizacja mobilności spełniła zakładane cele edukacyjne i kulturowe. Uczniowie i opiekunowie zdobyli cenne doświadczenia, które zaprocentują w ich dalszym rozwoju zawodowym i osobistym. Projekt przyczynił się także do wzrostu kompetencji językowych i kulturowych uczestników. To był wyjazd pełen niezapomnianych wrażeń, pięknych obrazów i integracji z całym zespołem.