Erasmus+ 2023 – podsumowanie

wpis w: Aktualności, Erasmus+ | 0

Erasmus+ to program Unii Europejskiej wspierający edukację, szkolenie, młodzież i sport cieszący się od lat bardzo dużą popularnością. Nic w tym dziwnego, ponieważ efekty projektu, nabyte kompetencje a także przeżyte przygody, pozostają jednymi z najlepszych wspomnień w życiu.

Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Ostrołęce podsumowuje realizację akredytowanego projektu 2021-1-PL01-KA121-VET-000009120 w ramach programu Erasmus+, akcja kluczowa 1: Mobilność edukacyjna osób, sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe dla uczniów i kadry.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską. Jego głównym celem jest:

  1. Promowanie wiedzy o wspólnym europejskim dziedzictwie i bogactwie różnorodności.

  2. Wspieranie rozwoju sieci kontaktów w Europie.

  3. Poprawa jakości pracy placówki oświatowej, osiągana przez udział jej uczniów oraz pracowników w mobilnościach zagranicznych takich jak wyjazdy szkoleniowe, warsztaty przedmiotowe, kursy doskonalące.

  4. Wyrównywanie szans społecznych poprzez angażowanie do udziału w mobilnościach uczniów o mniejszych szansach.

  5. Rozwój kompetencji kluczowych głównie językowych.

  6. Współpraca w zakresie bieżącej wymiany doświadczeń w celu przygotowania do zaproszenia ekspertów lub nauczycieli stażystów oraz organizowania wizyt przygotowawczych.

W okresie od 10 do 24 marca 2023 roku dwudziestu uczniów wraz z opiekunami realizowało dwutygodniowe praktyki w Bradze w Portugalii w ramach programu Erasmus+. W mobilności brali udział uczniowie technikum w zawodzie: technik informatyk, technik programista, technik fotografii i multimediów, technik architektury krajobrazu oraz technik ekonomista.

W ramach projektu uczniowie odbyli praktykę zawodową u portugalskich pracodawców a w czasie wolnym realizowali bogaty program kulturowy. W ciągu swojego pobytu odwiedzili m.in. miasta Viana do Castelo i Braga oraz zwiedzili Zamek w Guimarães, Sanktuarium Santa Luzia i Santuario do Sameiro. Zwiedzali również jedno z piękniejszych miast w Portugalii – Porto. Odbyli rejs po rzece Duero, podziwiając architekturę i krajobrazy tego miasta oraz spacerowali urokliwymi uliczkami starówki. Mieli również okazję zobaczyć dwie piękne plaże, a także „przywitać się” z oceanem w miejscowości Póvoa de Varzim.

Najbardziej kluczowe były jednak praktyki zawodowe w Bradze w Portugalii, które pozwoliły na szersze doskonalenie umiejętności w swojej specjalizacji, nabieranie doświadczenia w swobodnym poruszaniu się po współczesnym rynku pracy oraz w posługiwaniu się językiem angielskim. Każdego dnia mierzyli się z kolejnymi zadaniami, dzięki którym mogli poznać realia międzynarodowego rynku pracy. W międzyczasie, po intensywnym tygodniu praktyk zawodowych, młodzież odpoczywała nad oceanem.

Uczniowie ZSZ 3 realizujący projekt byli reprezentantami różnych kierunków kształcenia i – jak się okazało – każdy wyniósł w swojej specjalizacji bogaty bagaż nowych doświadczeń. Młodzież pozytywnie podsumowywała praktyki na bieżąco relacjonując i analizując efekty pobytu. Oto kilka wypowiedzi uczniów z poszczególnych kierunków kształcenia.

TECHNIK PROGRAMISTA:

„Jeden z najciekawszych dni szkolenia poświęcony był tworzeniu prostego silnika fizycznego oraz stworzeniu gry bazującej na Pongu. Nauczyliśmy się także o działaniu wirusów i innych form złośliwego oprogramowania, a nawet stworzyliśmy prostego zapychacza dysków. Zwiedziliśmy także miejscowy uniwersytet, aby dowiedzieć się więcej o przełomach w branży IT.

Podsumowując, dwutygodniowe szkolenia z programowania podczas trwania projektu Erasmus+ były niesamowitym doświadczeniem. Nauczyłem się wielu nowych rzeczy i miałem okazję zwiedzić piękne miejsca w Portugalii. Gorąco polecam każdemu, kto chce rozwijać swoje umiejętności programistyczne i poznać nowych ludzi z branży IT.”

TECHNIK FOTOGRAFII I MULTIMEDIÓW:

„Moja praca była przyjemna i efektywna, najmilej wspominam proces obrabiania zdjęć oraz ich publikacji, bo jest to czynność, którą najbardziej lubię robić. Nie czułam presji, dzięki czemu mogłam skupić się w pełni na swojej pracy, zyskując z niej co najlepsze, czyli wiedzę, doświadczenie oraz weryfikację swoich własnych umiejętności, nie tylko tych technicznych i wiedzowych, ale i językowych. Komunikacja w języku angielskim przebiegała płynnie, co pozwoliło na bezproblemową współpracę oraz klarowne zapoznanie się z moimi obowiązkami. Cieszę się, że otrzymałam tą szansę i że dobrze ją wykorzystałam.”

TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU:

„Nie mogło się obejść bez tworzenia różnych kompozycji roślinnych oraz usuwania szkodników i chorób roślin. Najbardziej spodobało mi się tworzenie projektu i wizualizacje. Uwalniało to moją kreatywność oraz dawało mi to poczucie swobody. Bardzo miło wspominam współpracowników. Miałam z nimi dobry kontakt, relacje były oparte na wzajemnym szacunku i życzliwości, przyjemnie nam się ze sobą pracowało. Dzięki tej niezwykłej przygodzie zdobyłam niezbędne i cenne doświadczenie, które przyda mi się w mojej przyszłej karierze. Jestem też zadowolona również, że mogłam sprawić i udoskonalić moje umiejętności języka angielskiego. Dopełnieniem projektu był ciekawy program kulturowy, w którym znalazły się wybrane najpiękniejsze miejsca Portugalii.”

Uczestnicy wyjazdu podsumowują udział w projekcie Erasmus+ jako niezapomnianą przygodę i niesamowite doświadczenie. Wszyscy zgodnie podkreślają, że poprzez udział w Erasmusie zyskali ogrom doświadczenia i nowych kompetencji przydatnych w rozwoju osobistym czy zawodowym. Każdego dnia mierzyli się z kolejnymi zadaniami, dzięki którym mogli poznać realia międzynarodowego rynku pracy. Uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w projekcie.

Ponadto wyjazd pomógł młodzieży zacieśnić swoje relacje koleżeńskie, dzięki temu poznawanie kultury i obyczajów panujących w Portugalii było dla nich czystą przyjemnością.

Program Erasmus+ to nie tylko praktyki dla uczniów ale też okazja do podniesienia kwalifikacji zawodowych przez kadrę pedagogiczną. Czworo nauczycieli przedmiotów zawodowych w zawodach technik informatyk i technik programista wzięło udział w dziesięciodniowym kursie doskonalącym – również w Bradze w Portugalii. Nauczyciele poznali narzędzia dydaktyczne w nowoczesnym nauczaniu, możliwości czerpania z międzykulturowości i różnorodności kulturowej. Nauczyciele również podsumowują uczestnictwo w projekcie Erasmus+ jako niesamowite doświadczenie i niezapomnianą przygodę, co zachęciło ich do udziału w projektach międzynarodowych w przyszłości.